Inloggen

De leerling wordt gezien

Wil je als leerling succesvol kunnen zijn, dan is het in elk geval nodig dat je je prettig voelt op school. Om dat te bereiken is een goede begeleiding van de leerlingen onmisbaar. We zijn er trots op dat we regelmatig van ouders te horen krijgen dat ze over die begeleiding heel tevreden zijn. “Mijn kind wordt bij jullie echt gezien!”, is een reactie die we regelmatig te horen krijgen.​ De begeleiding van leerlingen is immers een van de pijlers van de school.

 

Mentor

In de eerste plaats is er de mentor. Hij houdt de vorderingen van de leerlingen bij en onderhoudt op eigen initiatief de nodige contacten met collega’s en ouders. Tijdens het jaar leert de mentor zijn leerlingen goed kennen. Hij spreekt met hen over hun sterke en zwakkere kanten, hun hobby’s en hun kleine of grote zorgen. Zo moet er een basis van vertrouwen groeien waardoor de leerlingen bij hun mentor durven aankloppen als ze ergens mee zitten. Zijn opstelling is actief, helpend, aanmoedigend, begeleidend. De mentor kan voor advies of ondersteuning een beroep doen op de ondersteunende diensten, waaronder het zorgteam. In de loop van zijn schoolcarrière zal de leerling merken dat de opstelling van de mentor verandert. Naarmate de leerling ouder wordt, zal hij meer op zijn eigen verantwoordelijkheden worden aangesproken. Het kan voorkomen dat u als ouders vragen hebt over het functioneren of het welbevinden van uw kind Dan is de mentor de eerst aangewezen persoon om contact mee op te nemen. Doet u dat vooral in het belang van uw kind!
 
 
Leerjaarcoördinator
De leerjaarcoördinator komt in actie bij zaken die de verantwoordelijkheid van de mentor en de vakdocent overstijgen. Hij spreekt leerlingen aan op ongeoorloofd verzuim. Verlof moet bij de leerjaarcoördinator aangevraagd worden. Ter voorbereiding op de rapportvergaderingen bespreekt de leerjaarcoördinator met de mentor de klas in het algemeen en de leerlingen in het bijzonder. 
 
Decaan
Het is van belang dat leerlingen zich oriënteren op hun latere loopbaan. De leerlingen spreken met de mentor over hun keuzes en toekomstplannen. Het keuzeproces moet uiteindelijk leiden tot het kiezen van een profiel, extra examenvakken, een vervolgstudie en mogelijk een beroepsrichting.
De decaan is hierin de spin in het web. Hij coördineert de keuzebegeleiding door mentoren. Als het keuzeproces stagneert of bij specifieke vragen kunnen leerlingen en ouders terecht bij de decanen.
 
Onze decanen zijn:
vwo: Mevr. Stolk-Pronk [email protected]
havo: Dhr. J.W.F.C. de Leur [email protected]
vmbo: Dhr. W.E. van Ginkel [email protected]
 
Introductieprogramma’s
We vinden het erg belangrijk dat de leerlingen die van de basisschool komen zich zo snel mogelijk thuis voelen. Daarom laten we die leerlingen voor de zomervakantie al een keer op school komen om met hun nieuwe klas kennis te maken en met hen enkele zaken door te nemen. De eerste dagen na de zomervakantie wordt tijdens de brugklasintroductiedagen aandacht besteed aan de kennismaking met de klasgenoten, met de mentor en de gang van zaken in de school. Ook voor de tweede en hogere klassen hebben we aan het begin van het schooljaar een introductieprogramma gericht op het leren kennen van de mentor en klasgenoten. Tijdens de introductieprogramma’s is natuurlijk ook aandacht voor waar het allemaal om gaat: de studie.